Heinävaarassa järjestetään mäkiautokilpailut lauantaina 10.9.
Valmistautuminen on aloittaa hyvissä ajoin rakentamalla sopiva kulkupeli. Itse
kisapäivästän tarkemmista aikatauluista, lopullisesta kisapaikasta ja palkinnoista
infoamme hieman myöhemmin.
Mäkiauton rakentaminen
Ennen varsinaista auton rakentamista tärkeää on selvittää
mm. askartelu/rakennustilat, työvälineet, osaamisen taso, mitkä ovat
tavoitteet, projektin aikataulu, kuski, rahoitus ja kuljetuksen järjestäminen.
Jos mäkiauton rakentaa omaksi tai kaveriporukan iloksi, ei teknisillä
säännöillä ole kovin suurta merkitystä. Tekniset säännöt ja määräykset tulevat
tärkeiksi kun osallistutaan jonkun tahon järjestämiin kilpailuihin. Tällöin
kilpailun järjestäjä laatii ja vahvistaa yleensä omat tekniset säännöt ja
määräykset.
Ennen työ- ja mittapiirrosten tekemistä kannattaa selvittää,
mitä valmiita osia on saatavilla ja tullaan käyttämään, kuten 4 kpl pyöriä
(renkaat/vanteet), pyörän napojen laakerointi, jarrujärjestelmä (esim. 2 kpl jarrulevy,
2 kpl jarrusatula, 1 kpl pääsylinteri), 1 kpl ohjauspyörä, 4 kpl ohjausnivelet
ja niin edelleen.
Tämän jälkeen suunnitellaan runkorakenne, kuljettajan paikan
mitoitus, istuin, pyöränripustukset, akselisto, ohjausjärjestelmä,
jarrujärjestelmä, turvakaaret ja mahdolliset korirakenteet. Kun
suunnitteluvaihe on valmis, tehdään tai teetetään omavalmisteosat.
Ajokin kokoonpanovaihe on mielenkiintoista aikaa. Silloin
yleensä paljastuu hutiloitu suunnitteluvaihe ja epätarkka mitoitus. Ruuvit,
mutterit ja muut pienkomponentit kartoitetaan ja hankitaan yleensä tässä
vaiheessa. Jos kokoonpanossa on päästy tavoitteeseen, osat irrotetaan ja
pintakäsitellään. Palkitaanhan kisoissa usein myös parhaiten rakennettu ja
viimeistelty ajokki. Joskus pintakäsittelyvaihe tehdään testiajojen jälkeen jos
epäillään, että konstruktio vaatii vielä muutoksia.
Testausvaihe on yksi hauskimmista ja mieleenpainuvimmista vaiheista
projektissa. Testauksessa käytettävä mäki tulee valita niin, että itselle tai
ulkopuolisille ei aiheuteta minkäänlaista vaaraa tai haittaa. Testausvaiheen
jälkeen auto on valmis kilpailutapahtumiin!
Mitä mäkiauto maksaa?
Kaikki harrastustoiminta maksaa aina jotakin. Edullisimmillaan
puuvalmisteisen vakioluokan ajokin voi näppärä kaveri rakentaa harrastetyönä
vain viidenkymmenen euron hintaan. Grand Prix -luokan metallirunkoiseen autoon,
jossa on kookkaammat ilmakumirenkaat ja auto on varustettu hydraulisilla
levyjarruilla ja kenties hammastanko-ohjausjärjestelmälläkin, hintaa alkaa
kertyä viidestä sadasta eurosta ylöspäin. Hintaan vaikuttaa se, käytetäänkö
uusia vai käytettyjä osia ja löytyykö kotitarpeista ns. poistomateriaalia, jota
voi hyödyntää.
Mäkiautolinkkejä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi