maanantai 18. huhtikuuta 2016

Mäkiauton rakennusinfo



Heinävaarassa järjestetään mäkiautokilpailut lauantaina 10.9. Valmistautuminen on aloittaa hyvissä ajoin rakentamalla sopiva kulkupeli. Itse kisapäivästän tarkemmista aikatauluista, lopullisesta kisapaikasta ja palkinnoista infoamme hieman myöhemmin. 

Mäkiauton rakentaminen
Ennen varsinaista auton rakentamista tärkeää on selvittää mm. askartelu/rakennustilat, työvälineet, osaamisen taso, mitkä ovat tavoitteet, projektin aikataulu, kuski, rahoitus ja kuljetuksen järjestäminen. Jos mäkiauton rakentaa omaksi tai kaveriporukan iloksi, ei teknisillä säännöillä ole kovin suurta merkitystä. Tekniset säännöt ja määräykset tulevat tärkeiksi kun osallistutaan jonkun tahon järjestämiin kilpailuihin. Tällöin kilpailun järjestäjä laatii ja vahvistaa yleensä omat tekniset säännöt ja määräykset.

Ennen työ- ja mittapiirrosten tekemistä kannattaa selvittää, mitä valmiita osia on saatavilla ja tullaan käyttämään, kuten 4 kpl pyöriä (renkaat/vanteet), pyörän napojen laakerointi, jarrujärjestelmä (esim. 2 kpl jarrulevy, 2 kpl jarrusatula, 1 kpl pääsylinteri), 1 kpl ohjauspyörä, 4 kpl ohjausnivelet ja niin edelleen.

Tämän jälkeen suunnitellaan runkorakenne, kuljettajan paikan mitoitus, istuin, pyöränripustukset, akselisto, ohjausjärjestelmä, jarrujärjestelmä, turvakaaret ja mahdolliset korirakenteet. Kun suunnitteluvaihe on valmis, tehdään tai teetetään omavalmisteosat.

Ajokin kokoonpanovaihe on mielenkiintoista aikaa. Silloin yleensä paljastuu hutiloitu suunnitteluvaihe ja epätarkka mitoitus. Ruuvit, mutterit ja muut pienkomponentit kartoitetaan ja hankitaan yleensä tässä vaiheessa. Jos kokoonpanossa on päästy tavoitteeseen, osat irrotetaan ja pintakäsitellään. Palkitaanhan kisoissa usein myös parhaiten rakennettu ja viimeistelty ajokki. Joskus pintakäsittelyvaihe tehdään testiajojen jälkeen jos epäillään, että konstruktio vaatii vielä muutoksia.

Testausvaihe on yksi hauskimmista ja mieleenpainuvimmista vaiheista projektissa. Testauksessa käytettävä mäki tulee valita niin, että itselle tai ulkopuolisille ei aiheuteta minkäänlaista vaaraa tai haittaa. Testausvaiheen jälkeen auto on valmis kilpailutapahtumiin!

Mitä mäkiauto maksaa?
Kaikki harrastustoiminta maksaa aina jotakin. Edullisimmillaan puuvalmisteisen vakioluokan ajokin voi näppärä kaveri rakentaa harrastetyönä vain viidenkymmenen euron hintaan. Grand Prix -luokan metallirunkoiseen autoon, jossa on kookkaammat ilmakumirenkaat ja auto on varustettu hydraulisilla levyjarruilla ja kenties hammastanko-ohjausjärjestelmälläkin, hintaa alkaa kertyä viidestä sadasta eurosta ylöspäin. Hintaan vaikuttaa se, käytetäänkö uusia vai käytettyjä osia ja löytyykö kotitarpeista ns. poistomateriaalia, jota voi hyödyntää.

Mäkiautolinkkejä:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi